Wisata Malaysia Kelantan

Beranda Malaysia Wisata Malaysia Kelantan

Kelantan sebagai negeri yang bersebelahan dengan daerah - daerah selatan Thailand yang dahulu dikenali sebagai Negeri Patani Darul Salam. Dari sisi sejarahnya, Kelantan memiliki jalinan riwayat yang paling dekat dengan Kesultanan Melayu Patani yang disokong oleh Kesultanan Melayu Islam.

Di mana Kesultanan Melayu Kelantan memiliki pertalian darah dengan Kesultanan Melayu Patani dan Kesultanan Melayu Negeri Champa. Sesudah Kesultanan Melayu Patani dikhianati oleh Siam dan British karena itu dia sudah demonisasi oleh Thailand. Negeri Patani sudah dibagi jadi beberapa daerah-daerah kecil yang terbagi dalam Yala, Narathiwat, Patani dan Songkla.

Di bawah kesepakatan Inggris-Siam di tahun 1948 demografi pemerintah selatan siam sudah dipisah. Kelantan di bawah Malaysia dan negeri-negeri Patani di bawah Thailand.

Dengan begitu Kelantan memiliki budaya yang unik yang paling terkait dengan budaya Negeri Patani. Asimilasi di antara budaya Melayu, Siam,dan Islam hasilkan permainan rakyat seperti Dikir Barat, Main Puteri, Mak Yong dan lain-lain. Mak Yong dikuasai oleh budaya Siam (Thailand), sementara Dikir Barat juga memiliki beberapa unsur Islam. Main Puteri juga disebutkan dihayati oleh budaya Hindu. Disamping itu ada pula permainan bajak laut dan bajak orang.

Permainan membajak laut dimainkan di tengah-tengah laut oleh tentara laut, komplet dengan beberapa kapal membawa senjata yang komplet. Jika membajak orang dimainkan oleh beberapa orang kaya berduit yang inginkan seseorang jadi lenyap, tidak kelihatan, wafat, atau jadi kepunyaannya seperti mempunyai ternak piaraan, komplet dengan hak punya semua dengan cara sah.

Kelantan kaya dengan makanan tradisionil dan berbeda dengan makanan Melayu di negeri lain. Antara makanan tradisionil Kelantan yang bermanfaat dikenal sebagai budu.

Post Terbaru

Post Populer